Dette indlæg er udarbejdet i samarbejde med tekstbureauet TEXTA fra Aarhus.
Outreach er kendt blandt marketingfolk og autodidakte webshop- og hjemmesideejere, der til dagligt arbejder med søgemaskineoptimering. Det er dog en metode, der kan benyttes af alle, som har en online forretning, der lever af at være synlig i de organiske søgeresultaterne. Outreach betyder at række ud, hvilket er ganske sigende for, hvad man gør. Man tager kontakt til bloggere, marketingfolk og andre influencers, der har adgang til at publicere indhold. Og hvorfor skal man så gøre det? Fordi at linkbuilding (altså arbejdet med at få andre hjemmesider til at linke til din) er en af de mest væsentlige faktorer i forhold til at opnå gode placeringer i søgemaskinerne – Google ser nemlig indgående links som et kvalitetsstempel og en bekræftelse af, at det indhold, du har på din side, er værd at vise for potentielle kunder.
Når du laver outreach, er det fordi, at du ønsker et link til din hjemmeside eller webshop. Det kan være til forsiden, undersider eller landing pages. Med et gæsteindlæg på en andens blog, leverer du noget kvalitetsindhold til vedkommendes blog eller hjemmeside mod den modydelse, at du får lov at linke til din egen side i teksten. Det giver værdi – både for influenceren, dennes publikum og dig.
Outreach til influencers koster gratis. Du skal ikke betale for linket, da du jo kvitterer med indhold i høj kvalitet. Har du fået et ja til, at du gerne må udarbejde et gæsteindlæg, er det om at levere varen. Fokusér på at skabe værdi og troværdighed med dit indlæg, da vedkommende ellers forbeholder sig retten til at afvise det igen.
Linkbuilding anses af mange for at være den sværeste disciplin inden for SEO, da det ikke blot er en teknisk opgave, der kan løses af en udvikler. Du afhænger af andre mennesker og deres opfattelse af det indhold, du er i stand til at levere, og derfor kan det være nødvendigt at søge professionel hjælp ift. udarbejdelsen af indhold – eksempelvis i form af en tekstforfatter (hvor vi i TEXTA naturligvis står til rådighed) eller en videoekspert, som kan håndtere både kamera, lys og lyd.
Når du får et godt link, der giver dig bedre resultater på Google, vil du se, at det er det hele værd. Det kan nemlig give dig flere besøgende, flere kunder og i sidste ende en større omsætning. Prioritér outreach, dit indhold og linkbuilding i din SEO-strategi, da det er gratis og skaber stor værdi.
Når du laver outreach til en blogger eller andre potentielle influencers, er nøglen til at få et godt link kvalitet. Du skal gøre dig virkelig umage og personificere dit skriv, så det ikke ser ud som om, at du har sendt den samme besked ud til flere. Sæt dig ind i den pågældendes blog og byd ind med et indlæg, der passer til vedkommendes målgruppe. Søg på Google efter blogs, der er relevante for din branche og sæt dig ind i deres indhold. Udarbejd derefter en e-mail om, at du gerne vil levere relevant og værdiskabende indlæg. Den e-mail kan eksempelvis se således ud:
“Hej X
Jeg har gennem længere tid fulgt din blog med stor interesse. Jeg er indehaver en af webshop, hvor jeg forhandler (dine produkter/ydelser her), som i den grad må siges at være interessant for dine læsere. Jeg er i gang med at forfatte et indlæg, hvor jeg beskriver (indsæt emne). Jeg er overbevist om, at det vil sætte gang i debatten på den gode måde samt skabe en masse relevant trafik til din blog. Jeg beder kun om et link til min side i indlægget til gengæld.
Med venlig hilsen Y”.
Vi ønsker dig al held og lykke med outreach – forhåbentligt lander du nogle store fisk, som virkelig rykker din side frem i søgeresultaterne!