De seneste år har der været stor fokus på responsive webdesign, hvor hjemmesiden tilpasser sig og viser indholdet på en optimeret form afhængig af den enhed, siden besøges på. Så uanset om du tilgår hjemmesiden med en smartphone, en tablet eller fra din bærbar, så får du vist indholdet på en måde, der er optimeret til den skærmstørrelse og opløsning, du har. Hvis din hjemmeside endnu ikke er responsiv, så er det tid til at få siden opdateret og jeg hjælper gerne.
Google begyndte tidligere på året at vise, om de hjemmesider der søges efter, er mobilvenlige. Samtidig annoncerede Google, at fra d. 21. april 2015 vil deres søgemaskine-algoritme opdateres og nu favorisere de sider, der er mobilvenlige. Så er din hjemmeside ikke mobilvenlig, så kan du risikere at din placering på Google bliver markant dårligere, hvis nogle søger fra en mobil enhed såsom en tablet eller en smartphone. Dette kan medføre at en stor del af din trafik til hjemmesiden forsvinder, og at din omsætning derfor bliver mindre, uanset om du har en webshop eller en ”almindelig” hjemmeside til kontaktinformation.
For at sikre om din hjemmeside er mobilvenlig, kan du teste den med Googles værkstøj, Mobile Friendly. Du indtaster blot din hjemmesideadresse og klikker "analyser" og nogen sekunder senere får du svar på, om din hjemmeside er mobilvenlig eller ej. Der er ikke nogen gråzone - enten er den mobilvenlig, eller også er den ikke. Er din hjemmeside mobilvenlig, vil du få vist noget der minder om nedenstående billede.
Er din side ikke mobilvenlig får du givet nogen punkter, som mangler at blive opfyldt og samtidig får du naturligvis også at se, hvordan Google ser din hjemmeside fra en smartphone. Du skal dog have i mente, at de givne punkter ikke nødvendigvis er de eneste områder, der skal løses for at din hjemmeside bliver kategoriseret som værende mobilvenlig - så hvis du selv skal lave ændringerne på din side, så husk at tjekke igen, når du mener at have løst problemerne.
Om Googles opdatering d. 21. april kommer til at have en stor indflydelse på din sides trafik, afhænger af hvor stor en del af dine besøgende, der kommer fra mobile enheder. Hvis du har tilknyttet Google Analytics, er det muligt at se hvilke enheder dine besøgende bruger, og derudfra kan du bedømme, hvor kritisk det er, hvis din placering på Google forringes ved søgning fra mobile enheder. Som nedenstående billede illustrerer, så bruger ca. 23% af de besøgende en mobil enhed til at se hjemmesiden med.
Har du brug for hjælp til at gennemgå Google Analytics, og se hvor stor en del af dine besøgende der kommer fra mobile enheder, eller til at ligge en plan for, hvad der skal til, for at din side bliver mobilvenlig, så hjælper jeg gerne. Der er flere muligheder for at få en mobilvenlig hjemmeside og det behøver ikke være dyrt at få lavet - Kontakt mig, så finder vi sammen ud af, hvad der er brug for.